Strona/Blog w całości ma charakter reklamowy, a zamieszczone na niej artykuły mają na celu pozycjonowanie stron www. Żaden z wpisów nie pochodzi od użytkowników, a wszystkie zostały opłacone.

Oświetlenie rowerów: jaśniejszy obraz

Niewielu rowerzystów, wyposażonych lub nie, zna przepisy dotyczące oświetlenia swoich wiernych rumaków. Jest to problem, gdy dni stają się krótsze. Wraz z przejściem pod koniec października na czas zimowy i skróceniem dni, dla wielu rowerzystów nagle pojawiła się kwestia oświetlenia. W tym tygodniu usłyszałem w sklepie Go Sport, że przednie i tylne światła są „największym sprzedawcą w tej chwili”. Nie wszystkie nowe rowery je mają, a ich stan się pogarsza, jeśli nie są kradzione lub zaniedbywane. Dlatego Federacja Użytkowników Rowerów (FUB) prowadzi do niedzieli w kilku francuskich miastach kampanię „uświadamiającą znaczenie dobrego oświetlenia”.

„Rowerzyści często sądzą, że są widoczni”

Jak zauważa specjalista z tego tematu w internetowym forum, sprawa jest „kluczowa”: „Rowerzyści często sądzą, że są widoczni, ponieważ pali się oświetlenie publiczne lub witryny sklepowe. […] Natomiast rowerzysta bez oświetlenia nie jest widoczny. Oprócz mocy świateł pojazdów mechanicznych lub zmotoryzowanych dwukołowców, [są one] w rzeczywistości w bardzo niekorzystnej sytuacji ze względu na małą moc i zawodność ich aktywnego oświetlenia.”

Jak podaje krajowe międzyresortowe obserwatorium bezpieczeństwa ruchu drogowego, w 2012 roku 17,1% rowerzystów zabitych na drodze zginęło w nocy, „mimo że na drogach jest ich niewielu”. W tym samym roku, na każdego rowerzystę zabitego w nocy, dwudziestu jeden było hospitalizowanych przez ponad dwadzieścia cztery godziny

Problem w tym, że niewielu rowerzystów, wyposażonych lub nie, zna przepisy dotyczące oświetlenia swoich wiernych rumaków. Co trzeba wiedzieć, to że wszyscy rowerzyści mają obowiązek używania urządzeń oświetleniowych lub sygnalizacyjnych „w nocy lub w dzień, gdy widoczność jest niewystarczająca”. Wyposażenie obowiązkowe obejmuje. tylne i przednie oświetlenie rowerowe

Wyposażenie obowiązkowe

Światło przednie: Każdy rower musi być wyposażony w światło pozycyjne emitujące żółte lub białe, nieoślepiające światło w kierunku przodu.” (art. R313-4 kodeksu drogowego).

Światło tylne: Wszystkie rowery muszą być wyposażone w tylne światło pozycyjne. Światło to musi być dobrze widoczne z tyłu, gdy pojazd jest zamontowany. (artykuł R313-5).

Te światła i sygnały „nie mogą mieć zmiennego natężenia, z wyjątkiem świateł kierunkowskazów i świateł awaryjnych” (art. R313-25). Migające światła – sam ich używam, żeby być lepiej widocznym – są więc zabronione. Nie ma jednak obowiązku mocowania świateł na stałe do roweru.

Odblaski (urządzenia odbijające światło z powrotem do jego źródła): „Każdy rower musi być wyposażony w co najmniej jedno tylne światło odblaskowe” (artykuł R313-18), „pomarańczowe światło odblaskowe widoczne z boku” (artykuł R313-19), „białe światło odblaskowe widoczne z przodu” oraz inne na pedałach (artykuł R313-20).

Nieprzestrzeganie któregokolwiek z tych przepisów może być ukarane mandatem pierwszej kategorii: stała grzywna wynosi 11 euro (33 euro w przypadku podwyżki). W zeszłym roku było ich zaledwie 3 713, wliczając w to rowery, motorowery i lekkie czterokołowce.

Jeśli chodzi o wyposażenie opcjonalne i pół-opcjonalne (zrozumiesz), to są :

  1. Rozpórka niebezpieczeństwa (ten pręt odblaskowy zamocowany prostopadle do koła): „może” być zainstalowany z tyłu i z lewej strony (artykuł R313-20).
  2. Kamizelka fluorescencyjna (lub „kamizelka o wysokiej widoczności”): każdy kierowca lub pasażer roweru jest zobowiązany do jej noszenia podczas jazdy poza terenem zabudowanym, w nocy lub przy słabej widoczności (art. 431-1-1). Niechętni podlegają karze grzywny w wysokości 35 euro (która może być obniżona do 22 euro lub podwyższona do 75 euro). FUB nie jest jednak zwolennikiem obowiązkowego noszenia. Uważa, że w niektórych przypadkach nie nadają się: rowery typu recumbent, przewożenie plecaka czy przewożenie dziecka na foteliku.

Ponadto (nie ma to nic wspólnego z oświetleniem, ale unikniemy robienia z tego kolejnego felietonu), należy wiedzieć, że obecność „urządzenia ostrzegawczego składającego się z dzwonka lub dzwonu, którego dźwięk może być słyszalny w odległości co najmniej 50 metrów” – czyli w zasadzie dzwonka – jest obowiązkowa (artykuł R313-33), a inne urządzenia ostrzegawcze są zabronione.

Przepisy dotyczące tych urządzeń mogą się jednak zmienić

Przepisy dotyczące tych urządzeń mogą się jednak zmienić. Specjalista w tym zakresie chętnie wykorzystuje teraz swoją kampanię na temat oświetlenia, aby zaproponować kilka „zmian”, podczas gdy druga część planu działania na rzecz aktywnej mobilności (znanego przez innych, którego celem jest zachęcenie do jazdy na rowerze i chodzenia pieszo) jest przygotowywana. Pamiętajmy, że jest to bardzo ważne.

Obejmują one dopuszczenie systemów tylnych świateł błyskowych (już sprzedawanych w sklepach, ale zakazanych do użytku), funkcję „światła pozycyjnego” w urządzeniach montowanych z tyłu, aby wskazać, że rower jest nieruchomy, oraz obowiązek wyposażenia przez producentów kół w pasek odblaskowy. Jest więc szansa, że ten artykuł zostanie zaktualizowany za niecały rok, przy najbliższym przejściu na czas zimowy.

ℹ️ ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Dodaj komentarz